Privita din exterior, industria de IT din Romania pare a fi formata doar din programatori si testeri. Aceasta falsa proiectie a industriei are la baza, in principal, lipsa de informatie si predominanta pe piata muncii a firmelor de outsourcing (vs firmele ce creeaza si vand propriile produse software).
Codul este esenta oricarui produs creat de o firma de software. Dar niciun client nu cumpara codul. Toti clientii cumpara de fapt o solutie la o problema intampinata de organizatia lor.
Fiecare programator si tester din echipa contribuie la constructia acestei solutii. Dar, tot efortul lor poate fi irosit daca tinta(solutia) nu este clar definita.
Definirea tintei si alinierea obiectivelor echipei este responsabilitatea Product Managerului (PM-ul). Acest lucru poate suna ciudat, pentru ca un product manager nu scrie codul (cu exceptia unor exemple sau demo-uri) si nu este un manager al oamenilor din echipa (programatorii au propriul lider de echipa, la fel si echipa de testing sau suport tehnic).
Totusi, pentru rezultatul ce ajunge in fata clientului, PM-ul poarta responsabilitatea finala.
Un PM bun se comporta mai putin ca un sef si mai mult ca un facilitator.
Rolul unui PM este de a asculta (atat clientul cat si echipa) si de a sintetiza informatia adunata, astfel incat orice membru din echipa sa o poata folosi pentru a contribui la randul sau.
De exemplu, un document de specificatii: poate fi folosit de echipa de programatori pentru a defini arhitectura unei aplicatii, de echipa de testing pentru a gasi slabiciuni si bug-uri iar de echipa de marketing pentru a pregati materialul de informare si educare a utilizatorilor.
Un PM bun se asigura ca orice membru din echipa are toata informatia necesara pentru a putea lua o decizie buna fara sa caute indrumarea PM-ului la fiecare pas.
Ce altceva mai face un PM?
Activitatile zilnice ale unui PM nu sunt constante. Sunt zile/saptamani pe care le poti petrece alaturi de echipa de suport pentru a vorbi cu utilizatorii, sau poti fi direct la sediul acestora.
Alteori, poti petrece foarte mult timp cu echipa de design, iterand schite preliminare sau finisand parti ale produsului ce au fost deja livrate dar au nevoie de ajustari.
Din cand in cand, un PM colaboreaza si cu echipa de marketing, pentru a o ajuta sa identifice, sa prioritizeze si sa livreze noi materiale de educare si promovare sau chiar sa tina o prezentare in fata clientilor.
Pe scurt, un PM este un intraprenor. Orice problema ce nu este clar definita ca fiind parte din responsabilitatea altcuiva din echipa va fi rezolvata de PM.
Acest rol necesita skill-uri cross-departamentale ce il ajuta pe PM sa alinieze obiectivele membrilor echipei in aceeasi directie, si sa ii sustina cu toate resursele necesare.
Rolul de PM difera pentru fiecare companie. O companie cu 100 de angajati functioneaza diferit fata de una cu 1.000 sau 10.000 de angajati.
Unele descrieri intalnite pe internet pot parea foarte complexe la prima vedere. Priveste-le ca pe o provocare. Orice companie cauta oameni ce vor sa invete si sa creasca, iar rolul de PM iti ofera foarte multe oportunitati de evolutie profesionala.